dinsdag 19 mei 2015

Dag 10

Vandaag was het een pechdag, en niet alleen vanwege het weer - onderweg een viertal hagelbuien gehad, waarvan één heel lang en intens, met donder en bliksem, en net nog één op de camping. Maar voor de allereerste keer van al mijn fietsreizen - naar onder meer Rome, Praag en Gibraltar - heb ik lekgereden ! Alle fietstassen moesten eraf, het achterwiel eruit en uiteindelijk heb ik vrij snel de binnenband kunnen vervangen. Maar... ook de reserveband bleek defect, die liep onmiddellijk leeg ! Ik was even in verwarring en dacht per vergissing opnieuw de lekke band erop gelegd te hebben. Dus wat heb ik toen gedaan : de lekke band, waarvan ik op dat moment dacht dat het om de reserveband ging, erop gelegd. En wonderwel heb ik er nog een eind mee kunnen rijden ! Maar... toen bleek ook mijn voorderailleur defect te zijn ! Ik vermoed dat die bij het afstellen in de fietswinkel te Heist-op-den-Berg niet goed was vastgezet.
Dus tijdens het leeglopen van mijn lekke achterband ben ik meteen op zoek gegaan naar een fietsenmaker. Dat was in Viborg, met voetgangerszone ! Dus moest ik noodgedwongen in plaats van te fietsen ook nog eens stappen. Tijdens het afladen van mijn fietstassen kreeg ik er op de koop toe nog eens een zoveelste hagelbui bij. De fietsenmaker had hoe dan ook snel de oorzaak gevonden : een vlijmscherp silexsteentje - kenmerkend voor de fietspaden in Noord-Duitsland en Denemarken, wist hij mij te verzekeren. Dat hou ik zeker bij als souvenir. De versnellingen werden opnieuw afgesteld en ik heb ter plaatse nog handschoentjes-zonder-vingers gekocht. Die had ik me al veel eerder moeten aanschaffen, want door het zonnige weer tijdens de eerste fietsdagen, heb ik op de rug van mijn handen blaren opgelopen, net als in 2012 tijdens de fietsreis naar Gibraltar, en zelfs vorig jaar tijdens de Vlaanderenfietsroute. Ja, ja, ik smeer mij in, maar dat is blijkbaar niet voldoende. Door al die ellende heb ik er vandaag al snel de brui aan gegeven en bijgevolg maar 77km gefietst. Ondanks dat er zich in Viborg een camping bevindt, heb ik toch nog een eindje doorgereden, tot Vammen, waar er zich ook een camping bevindt, aan een groot meer, heel rustig gelegen in de natuur en met een schitterend uitzicht. Dat maakt de dag toch weer goed.

1 opmerking: