donderdag 21 mei 2015

Dag 12

De fietsreis - of de lijdensweg - doorheen Denemarken zit er eindelijk op. Maar om in schoonheid te eindigen, ben ik vandaag, ondanks de dreigende donderwolken aan de horizon en de af en toe laag boven mijn hoofd voortschrijdende grijze regenwolken, geheel droog gebleven. Het parcours was aanvankelijk vlak, met af en toe een mooi uitzicht op de Oostzee, en ging vlak voor het binnenrijden van Frederikshavn door een sterk heuvelend, oud en inmiddels met struiken en bomen begroeid duinenlandschap. Net als in Nederland is me ook hier, in Frederikshavn, de bijzondere aandacht voor de fietser opgevallen.
Ik ben meteen doorgereden naar de terminal en het hoofdkantoor van StenaLines voor meer informatie over de overtocht van morgen. Deze had ik thuis al geboekt via directferries,  maar volgens deze website moest ik mijn ticket nog ter plaatse bij de veermaatschappij ophalen. Blijkbaar volstaat het om morgen samen met de auto's aan te schuiven op de terminal en de referentie van StenaLines welke mij in de e-mail van directferries is meegedeeld, te vertonen; het inchecken verloopt m.a.w. anders dan bij de passagiers zonder voertuig.
Ik zal heel vroeg moeten opstaan; om mij te wassen en al mijn spullen in te pakken heb ik 2u nodig; om van de camping naar de terminal te fietsen 20min; en ik moet minstens 1u vóór vaartijd ingecheckt hebben. Ontbijten doe ik op de veerboot. Deze vertrekt om 9u15 en de overtocht duurt meer dan 9u. Vandaag heb ik trouwens nog van een veerdienst - een kleintje dan - gebruik moeten maken, om van Egense tot Hals te geraken. Tot morgen. Ah ja, bijna vergeten mee te delen, ik heb vandaag 84km afgelegd en ik verblijf thans op de Nordstrand camping te Frederikshavn.

1 opmerking:

  1. Hopelijk beter weer in Noorwegen, Gerd!
    Is het trouwens stilaan geen tijd om eens in een hotelletje te slapen en een stevige warme maaltijd te nuttigen...? Kwestie van op krachten te blijven...!
    Beste groeten.

    BeantwoordenVerwijderen