dinsdag 26 mei 2015

Dag 17

Ik wou avontuur, en ik heb het vandaag gekregen. Eerst ging het nog braafjes over de R255 en R254 door het groene, sappige weidelandschap van het Gausadal. Vanaf Svingvoll heb ik de 'Peer Gynt Vegen' genomen, die me via korte pittige klimpartijen naar een in sneeuw en ijs bedekte fjell bracht met adembenemende vergezichten. Kort voor het einde van het aldaar gelegen skioord ging de route verder over onverharde wegen en na het passeren van een gesloten slagboom kwam ik in een winters landschap terecht, waar deze onverharde wegen, aanvankelijk nog hier en daar, maar al snel over het gehele traject onder sneeuw en ijs bedekt waren. Ik heb er zo'n 15-tal kilometer al stappend mijn fiets moeten doorduwen en -trekken.
De laatste 15 kilometer gingen opnieuw over sneeuwvrije wegen, maar van al dat stappen waren mijn fietsschoenen doornat geworden; mijn tenen leken te bevriezen; en vanwege de koude noordenwind moest ik ook nog mijn handen beschermen met dikke winterhandschoenen. Het was ondertussen al zo laat geworden, dat ik noodgedwongen de weg moest verlaten, de fjell intrekken, en 'in het wild' kamperen. Gelukkig had ik nog voldoende water bij om te koken. Hopelijk is mij een rustige nacht gegund. Ik heb 67 km gefietst/gestapt en mijn tentje opgezet in de buurt van een onverharde weg richting Gålå. Alvast slaap wel, in jullie warme bedjes.

1 opmerking:

  1. Hoi Gerd, wat een tegenslagen, had je deze weersomstandigheden voorzien in mei?
    Gr Gert Kamphuis

    BeantwoordenVerwijderen