dinsdag 2 juni 2015

Dag 24

Vanmorgen geen enkel wolkje aan de hemel te bespeuren ! Eindelijk hebben de weergoden mij nog eens een dag gegund waarop ik van een zonovergoten landschap kan genieten ! Dacht ik... Want deze is wel van heel korte duur geweest... Er zijn, reeds in de loop van de voormiddag, steeds meer wolken komen opzetten, aanvankelijk nog van die brave, schattige, hooghangende vederwolkjes, maar uiteindelijk ook van die snel door de wind voortgedreven - want die kwam soms verraderlijk uit de hoek, wat vooral bij het afdalen hinderlijk en zelfs gevaarlijk was -, onheilspellende, laaghangende stratuswolken. Omdat ik me door die helletocht van gisteren nog steeds vermoeid voelde, heb ik het vandaag al na 52km voor bekeken gehouden. Ik heb nog vóór het opnieuw is beginnen regenen, op de camping 'Guldbergaunet' te Steinkjer, mijn tentje kunnen opzetten.
Maar koken lukte me niet meer; ik heb dan maar wat brood met kruidenboter en makreel gegeten. Voor vertrek te Mosvik heb ik ook de achterste remblokjes moeten vervangen; deze bleken tot de remschoenhouder afgesleten te zijn. De route verliep nog een eind verder over de R755. Via een moderne, indrukwekkende brug heb ik het schiereiland Inderøy opgereden. In het gelijknamige plaatsje Inderøy heb ik nog even gepind en boodschappen gedaan. Vanaf daar heb ik niet de shortcut naar Steinkjer over de R761 genomen, maar nog even de R755 blijven volgen om vervolgens via heuvelende landbouwwegen - met zowel verhard als over onverhard wegdek (laatste wel in wisselende staat) - de kustlijn van Borgenfjorden, met schitterende uitzichten op de omgeving, te volgen.
Vanaf het plaatsje Mære had ik via het fietspad van de E6 Steinkjer zo kunnen binnenrijden, maar ook daar heb ik voor een omweg gekozen, een met de E6 parallel verlopende, heel stevig op en neergaande landbouwweg. Ik ben blij dat ik nog eens heb kunnen kamperen - maar het weer moet definitief beteren; het regent nu onophoudelijk, met van tijd tot tijd krachtige rukwinden; zo is mijn fiets net omgewaaid, tegen mijn tent ! -, om ook m'n uitgaven wat onder controle te houden, want elke dag op hotel, plus een restaurant, en in Noorwegen... zou me op den duur wel eens een financiële kater kunnen bezorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten