zondag 21 juni 2015

Dag 42

Heel de rit van Sekkemo tot Alta heb ik over de E6 gereden, behalve daar waar ik tunnels met een officieel fietsverbod moest omzeilen via een parallelweg - of eigenlijk het oude tracé van de E6. Deze situeerden zich alle op de weg van Talvik naar Alta. De eerste die ik moest omzeilen heette 'Talviktunnelen', en stelde geen problemen. Sommige waren gloednieuw, zoals de 'Sahkkolatnitunnelen'; van deze had ik geen informatie, dus moest ik een heel eind, via een brug, het oude tracé verlaten om ter plaatse vast te stellen of er al dan niet een fietsverbod van kracht was; ik mocht helaas helemaal terugrijden en verder rijden over de - weliswaar vooraf geplande - kilometerslange omweg met stevige klimpartijen tot 9% (dit percentage stond op de verkeersborden aangeduid). Andere waren nog volop in aanleg; door de heraanleg van het tracé heb ik tot tweemaal toe over een kilometerslang opgebroken wegdek mogen rijden - en met al die fietstassen was dat absoluut geen pretje.
Door een vergeefse zoektocht naar een onderkomen te Kvenvikmoen heb ik heel even de vooraf geplande route verlaten en zo onbedoeld door de - weliswaar zeer korte - tunnels 'Tyskhaugtunnelen' en 'Aslakheimtunnelen' gereden. De rit ging uiteraard weer flink op en neer; de langste klimpartij volgde na de oostelijke bocht rond Badderfjorden en bracht me tot op een hoogte van 280m. Vanaf Burfjord, waar ik boodschappen heb gedaan, ging het ondanks het passeren van een slagboom - dit betekent meestal klimmen tot in de fjell - heel gemoedelijk in noordelijke richting - deze keer zonder de hinderlijke wind - langsheen Burfjorden. Om tot Langfjorden te geraken, moest er ook nog even geklommen worden; en vanaf dan was het zoals gewoonlijk afwisselend klimmen en dalen. Doordat er zo weinig gelegenheden tot overnachting te vinden waren, heb ik het meer dan 7 uren op mijn fiets moeten uithouden.
Na 125km fietsen heb ik dan toch nog een onderkomen gevonden te Alta, in het hotel 'Scandic Alta'. Ik had omwille van het mooie weer - ik ben voor de verandering eens een hele dag droog gebleven ! - veel liever op een camping overnacht, maar daarvoor had ik nog verder moeten doorrijden of de route verlaten, en gezien het al vrij laat was en ik zo moe, heb ik me bij het eerstvolgende - nog geopende - hotel in Alta meteen afgekapt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten