maandag 1 juni 2015

Dag 23

Vanmorgen kwamen de slecht-weer-wolken weer opzetten. Tijdens mijn rit doorheen Trondheim - deze stad is overigens van een goed fietsnetwerk voorzien - naar de terminal van de 'Hurtigbåt', begon het al te motregenen. De overtocht doorheen Trondheimsfjorden duurde een 20-tal minuten en bracht me tot Vanvikan, waar ik vóór de start aan mijn helletocht nog even boodschappen heb gedaan. Het is vanaf dan echt gaan regenen, en alsmaar intenser. Ik heb zelfs nog even moeten schuilen in een piepklein houten bushokje, eigenlijk, om veeleer de koude wind dan de hevige neerslag te ontvluchten.
De koude wind leek vanaf de rotsige kustlijn, welke ik over de R755 tot Leksvik gevolgd heb, op te stijgen. In Leksvik heb ik nog tevergeefs naar een hotel gezocht - dat was al na een 40-tal kilometer, zo moedeloos was ik door het slechte weer inmiddels geworden ! -; het enige hotel van de stad bleek echter al jaren gesloten te zijn. Ik heb mijn weg over de R755 dan maar verder gezet; deze voerde me landinwaarts, in een stevig op en neer gaande beweging tot zo'n 320m hoogte - waardoor ik het gelukkig weer wat warmer kreeg -, met niets dan bossen, af en toe een panoramisch zicht op wat binnenmeren - waarvan ik echter door het grijze weer weinig heb kunnen genieten -, en veel waarschuwingsborden voor elanden - ik heb er helaas tot nog toe geen gezien. In Mosvik heb ik een tweede poging ondernomen om een hotel te vinden. Op mijn Garmin Oregon 450 vond ik geen overnachtingsmogelijkheden onder de POI's van Citynavigator. Ik ben dan maar in een plaatselijk restaurant gaan informeren. En wat bleek? Ze hadden aldaar een vakantiewoning, met keuken, badkamer e.d. voor mij te huur. Ik heb geen moment getwijfeld ! Ik heb er inmiddels gedoucht, me even op bed gelegd - en meteen in slaap gevallen - en er zelfs een stevige warme maaltijd, die me op de kamer werd geserveerd, genuttigd. Ik heb het vandaag toch nog 82km volgehouden; zeg maar, een topprestatie in deze barre weersomstandigheden; én, een nieuwe kaap overschreden, die van 2000km !

2 opmerkingen:

  1. Dag Gerd,
    we volgen je vorderingen op de voet en het moet gezegd: tonnen respect voor al dat doorzettingsvermogen met dit snertweer! Blijven volhouden, vanaf volgende weer zit er een serieuze weersverbetering aan te komen!
    Zit je nog een beetje op schema om op tijd aan te komen?
    Alvast heel veel groetjes van heel de bende hier.
    Groetjes,
    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Bart & collega's, ik schat nog zo'n 1600km voor de boeg te hebben, dat moet lukken t.e.m. 30 juni, alvast bedankt voor de aanmoedigende reacties !

    BeantwoordenVerwijderen