maandag 8 juni 2015

Dag 30

Vanmorgen mocht ik al meteen aan een lange en stevige klim beginnen; deze bracht me in de Sjonfjellet tot op 350m hoogte. Tijdens de klim werd het stormachtige weer, afkomstig vanuit het noordwesten, wat rustiger en kwam zelfs de zon te voorschijn. Hierna volgden een viertal tunnels, waarvan de laatste, de 'Silatunnelen', met zijn 2.882m de langste was; deze leek me bij het uitrijden net voor een regenbarrière gebracht te hebben; het weer was ineens betrokken, en het regende. Bij het uitrijden van de tweede, de 'Sjonatunnelen', en overigens met zijn 2.796m de tweede langste, merkte ik voor het eerst een rendier op ! Het stond in de greppel langs de weg te grazen; door naderende auto's werd het echter opgeschrikt, liep een eindje over de weg voor me uit, met een overigens koddige tred, maar verkoos uiteindelijk toch het hazenpad door weg te vluchten over de berm. Niet veel later heb ik nog drie andere exemplaren samen zien grazen.
Tijdens het fietsen langs het imponerend mooie Aldersundet klaarde het weer opnieuw op, maar niet veel later - vlak nadat ik boodschappen had gedaan te Ås - waren regen en wind weer van de partij. Enkele klimpartijen brachten me naar het havenhoofd te Kilboghamn, aan de andere zijde, de oostzijde van het schiereiland. Vandaaruit heb ik de veerboot genomen naar Jektvik, welke mij overigens omstreeks 17u25 de poolcirkel heeft doen overschrijden - de poolcirkel komt aldaar overeen met de noordrand van de naar het binnenland toe verlopende Melfjorden. Tijdens de overtocht maakte ik me een beetje zorgen om nog op tijd een onderkomen te vinden;
maar direct na aankomst te Jektvik heb ik toch nog iets gevonden - want mentaal had ik me al voorbereid op een nachtje wildkamperen -, een vakantiehuisje (eerder een cabine, zo een die je tegenwoordig vaak op Franse campings te zien krijgt; de eigenaar wist me trouwens te vertellen dat alleszins de deuren, met hun niet zo vanzelfsprekend functionerend slot, van Franse makelij zijn), met drie slaapkamers, twee badkamers, een keuken, een zit- en een eetplaats. Ik heb het toch verdiend, vind ik, na zo'n flinke 96 kilometers gefietst te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten