woensdag 17 juni 2015

Dag 38

Vanmorgen zag het weer in Andenes er veelbelovend uit - zonnig, met weliswaar wat wolkjes, waaruit een spatje regen zou kunnen vallen -, maar tijdens de bootovertocht van Andenes naar Gryllefjord - hierop liep ik Manu en Pierre tegen het lijf, twee Franse fietsers, die ik eerder had ontmoet te Bodø - kon ik reeds aan de einder de grijze regenwolken zien hangen - als ik wat meer tijd had gehad, zou ik omwille van het mooie weer een dagje langer in Andenes gebleven zijn en net als het fietsende koppel uit Parijs vandaaruit op walvissensafari gegaan zijn. Ik heb uiteindelijk een hele dag door koud regenweer mogen rijden.
Het was een zware fietsdag, met maar liefst negen tunnels op het programma. De gevaarlijkste tunnel was de 1.890m lange Skalandtunnelen; om er te geraken moest ik direct na het oprijden van de R862, vanaf zeeniveau, over een afstand van een drietal kilometers, een hoogte van ca. 300m zien te overwinnen; de steile afdaling volgde direct bij het inrijden van de tunnel; het wegdek was verschrikkelijk slecht, met vele putten erin, welke door de povere tunnelverlichting nauwelijks opvielen; het was er ijskoud en her en der stroomde water uit de rotsen. De langste tunnel was de 2.147m lange Geitskartunnelen.
Gelukkig was er nauwelijks verkeer op de R862 en is men bij de meeste tunnels de fietser toch niet vergeten; zo kan men via een drukknop een knipperlicht activeren dat automobilisten moet waarschuwen voor de aanwezigheid van fietsers in de tunnel - maar het werkte echter niet altijd ! -; of kan men uit een kastje een reflecterend jasje lenen, dat uiteraard na het uitrijden van de tunnel terug moet ingeleverd worden. Na alle tunnels doorgereden, en nog eens tot een hoogte van ca. 150m geklommen te hebben, ben ik door wegwerkzaamheden, verspreid over een afstand van ca. 7km, minstens 30min opgehouden; om de tijd te doden en de honger te stillen heb ik dan maar wat boterhammetjes met kaas en salami gegeten. Ik was niettemin nog ruim op tijd in Botnhamn voor de overzet naar Brensholmen (vertrek vanaf 18u). Op de ferry ontmoette ik een Duits koppel, Sven en Ines, dat in hetzelfde hotel te Andenes had gelogeerd, dezelfde ferry naar Gryllfjord had genomen en met de auto over dezelfde wegen, de R86 en de R862, had gereden als ik; zo zie je maar, met de fiets gaat het niet altijd langzamer ! De dagteller stond op 91km. Langsheen de route waren vandaag helemaal geen winkels, noch overnachtingsmogelijkheden te vinden. Ik heb dus geen boodschappen kunnen doen en heb voor een onderkomen moeten uitwijken naar het eilandje Sommarøy, alwaar ik thans verblijf in het gezellige  'Sommarøy Arctic Hotel'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten