zaterdag 13 juni 2015

Dag 34

Via de E10 heb ik over drie eilanden van de Lofoten (Moskenesøya, Flakstadøya en Vestvågøya) gereden, doorheen - om het met een melig woord uit de toeristenbrochures te zeggen - 'pittoreske' vissersdorpjes - en dat was ook wel te ruiken aan de her en der aan rekken te drogen gehangen visselijven en -koppen - in een landschap dat gedomineerd wordt door water - en als het wolkendek even opentrok, zag dat water er zelfs mooi blauw uit - waaruit wel duizenden rotsformaties lijken op te rijzen, van heel kleine, grillig gevormde rotspartijen tot reusachtig grote, steil opgaande bergen, sommige zelfs op de toppen en verspreid over de flanken nog besneeuwd.
Vanaf Leknes ging het even over de R815, om vervolgens via een ommetje over lokale, bergachtige wegen rondom het aldaar gelegen schiereiland opnieuw uit te komen op de R815. Net voorbij Finnstad heb ik op de 'Storfjord camping' een hut met douche en keuken gehuurd - waarvan ik echter het fornuis niet kan gebruiken, omdat het telkens een kortsluiting veroorzaakt. Normaal gezien had ik een 5-tal tunnels te verwerken gekregen; 4 daarvan heb ik echter kunnen omzeilen via een parallelweg (of -pad); maar de 'Nappstraumtunnelen', die met zijn 1.776m lengte de eilanden Flakstadøya en Vestågøya met elkaar verbindt - en waarin ik over een glibberig wegdek moest afdalen en vervolgens weer uitklimmen; gelukkig viel door de tunnelwerkzaamheden de drukte van het verkeer nogal mee - moest ik echter door !
Het weer was wisselvallig en zeer koud. Om me een beetje op te warmen, heb ik onderweg even gepauzeerd om een koffie plus wafel met confituur te eten. De  voorbije nacht ben ik vanwege die koude, weer eens volledig aangekleed (je weet wel : thermisch ondergoed, isolerende fleece, wollen sokken, zelfs mijn broek en windstopper) in mijn slaapzak moeten kruipen. De dagteller stond vandaag op 79km; om nog tijdig de Noordkaap te bereiken, zou ik vanaf heden een dagelijks gemiddelde van 65km moeten behalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten