zaterdag 27 juni 2015

Dag 48, 49 & 50

Op de 'Nordkapp Camping' te Skipfjord heb ik nog één dag verbleven. Ik heb er mijn tijd gedood met uitrusten, eten en het inpakken van mijn spullen voor de grote - en definitieve - terugtocht. Om tijdig te kunnen inschepen, moest ik er de volgende dag al om half vier 's morgens uit. Na een fietstochtje van 9km bereikte ik uiteindelijk de terminal te Honningsvåg. Door de herboeking heb ik niet op de MS Finmarken kunnen varen, maar op de MS Lofoten. Dit is het oudste schip van de Hurtigruten (bouwjaar 1964), met een beperkte capaciteit - er ontbrak zelfs een 'cardeck', maar met de fiets kon ik er uiteraard probleemloos op. Op het schip zelf heb ik kunnen genieten van een stevig ontbijt - een buffet, zoals gewoonlijk. De vlucht van Tromsø naar Oslo en van Oslo naar Brussel met Scandinavian Airlines heb ik eveneens op het schip herboekt - de voorgaande dagen was mij dit om verschillende redenen niet gelukt. Rond middernacht arriveerde ik op de terminal van Tromsø. Om de luchthaven te bereiken moest ik nog eens 6km fietsen. De route verliep dwars door de stad en, zoals ik nog wist van mijn vorig bezoek aan de stad, ging deze gedeeltelijk over zeer steil opgaande wegen. Daar keek ik vanwege de vermoeidheid, door een gebrek aan slaap, en de niet opgewarmde spieren een beetje tegenaan. Maar uiteindelijk bleek het klimwerk toch wel mee te vallen.
En bereikte ik heel spoedig de luchthaven, alwaar ik mijn fiets prepareerde voor het transport. De pedalen gingen er - heel vreemd - moeiteloos af. Vervolgens heb ik de stuurbocht in het verlengde van het frame geplaatst, de bandendruk een beetje verlaagd, de ketting van het kettingblad en het kroontje gelegd om samen met de achterderailleur vast te tapen aan de liggende achtervork. En tenslotte ging over de gehele fiets nog de plastic fietshoes van 'fietsvakantiewinkel.nl'. In de vertrek- en aankomsthal van de luchthaven heb ik nog een fietsdoos gevonden - van nota bene een Koga Miyata, hetzelfde merk als mijn fiets -, waar de gehele fiets - uiteraard - perfect inpaste. Maar... het luchthavenpersoneel wou vóór het inchecken toch nog even kijken of er in die door mij zo grondig dichtgeplakte doos echt wel een fiets stak - en geen viool, of zo... Ik heb de fietsdoos met een bot schaartje, dat zij mij even ter beschikking hadden gesteld - en waar ik ze nochtans makkelijk mee had kunnen overmeesteren -, mogen openknippen. Het zaakje weer dichtplakken, hebben ze zelf gedaan, maar... niet zo grondig als ik dat had gedaan, natuurlijk.
En daardoor is mijn fiets tijdens het laden en lossen, in Tromsø, in Oslo of in Brussel - dat is er mij na afloop niet bij verteld - uit de doos gevallen. Gelukkig zonder al te veel erg; als er iets stuk is, zal dit blijken bij de eerstvolgende schoonmaakbeurt. De terugrit met de trein, confronteerde mij opnieuw met de aloude problemen van de NMBS, zoals ondermeer de vertragingen (op een zondag !). Het grappige bij mijn terugkomst in België, en voornamelijk op de trein, was wel het contrast tussen mijn dikke winterkledij - ik droeg ondermeer wollen ondergoed, een dikke isolerende fleece en een windstopper - en de zomerse plunje van alle andere reizigers; wat is België toch een warm land ! Zoals beloofd, zullen op deze blog nog foto's van de reis volgen. Dus zeker nog eens een kijkje komen nemen !

3 opmerkingen:

  1. Dag Gerd,
    Fijn te horen dat je terug in het land bent! Ik kijk vol ongeduld uit naar je foto's, maar vooral naar je verhalen. wat een avontuur...
    Nog eens een dikke proficiat!!! Die fles gin heb je inderdaad verdiend...
    Groetjes,

    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Gerd,

    Ook van je andere grote fans een welgemeende "terug-thuis-knuffel".
    Een knappe prestatie dat Noordkaap avontuur van jou.

    Groeten van Marina-Joris-Tjen

    PS: Nu nog je "gin"probleem aanpakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Gerd,

    Ik heb enkel gsm nummer van de Noor Petter 004791144760
    Hij dacht dat je ook naar de Hostel in Honningsvag ging komen.
    Nog veel fietsgenot,
    Grtz Michel

    BeantwoordenVerwijderen