maandag 15 juni 2015

Dag 37

Vanmorgen heb ik vóór het verlaten van het stadje Sortland nog even een bankautomaat verlost van 2.000 NOK en in een sportwinkel nieuwe remblokjes gekocht, welke ik direct na de aankoop, vlak voor de winkel, heb gemonteerd - de remblokjes die ik te Mosvik had gemonteerd, waren van het erg aan slijtage onderhevige type 'race/competition' en niet van het duurzamere 'severe conditions' -, alsook nieuwe overschoenen - de oude waren tot op de draad versleten en niet meer waterdicht - en enkele trekkersmaaltijden van Turmat.
Via de brug over Sortlandsundet ben ik het stadje uitgereden en heb ik over de R82 de nationale fietsoute nr. 1C (voor het verloop van de route zie www.opencyclemap.org) gevolgd tot aan de splitsing voorbij de imposant hoge brug over Risøysundet. Op het eiland Andøya ben ik omwille van de uit noordwestelijke richting komende wind en neerslag de R82 langs de oostkust blijven volgen in plaats van de - bovendien 20km langere - fietsroute langs de westkust. Het gebergte van Andøya vormde enigszins een windbarrière, maar geenszins een regenbarrière; nadat ik boodschappen had gedaan in een 'service center' (dit is een winkel waar men levensmiddelen naast van alles en nog wat kan kopen), in de buurt van Å, - en notabene de eerste winkel met levensmiddelen die ik na 60km fietsen vanaf Sortland was tegengekomen - begon het weer oude wijven te regenen; voorop in de verte zag ik weliswaar blauwe lucht, met niettemin flink wat bloemkoolwolken, maar het heeft tot een tiental kilometers voor de aankomst op mijn eindbestemming te Andenes geduurd voor het eindelijk ophield met regenen.
Om gezondheidsredenen, die ik hier niet nader ga omschrijven, heb ik weer een hotel boven een camping verkozen, met name het 'Norlandia Andrikken Hotel' in het centrum van Andenes, en bovendien niet zo ver van de terminal, waar ik morgen de ferry zal nemen om na een 1 uur en 40 minuten durende overtocht Gryllefjord, aan de overzijde van Andfjorden, te bereiken (er vertrekken dagelijks maar twee boten naar Gryllefjord, en vanaf 16 juni - morgen dus - 3 boten, de vroegste om 8u45, de eerstvolgende om 13u en de laatste om 17u - ik ga uiteraard de vroegste nemen). Vandaag heb ik 105km gefietst, en hiermee ruimschoots de kaap van 3.000km overschreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten